Blood Flow Restriction Training

Nieuw in Putten en in de regio!

Unieke training met unieke resultaten!

Personalized Blood FLow Restriction Training

Letterlijk vertaald: Persoonlijke Bloedstroom Beperkende Training.

Een trainingsvorm waarbij we de bloedstroom gedeeltelijk beperken (niet afknellen!) om zo bepaalde unieke effecten te creëren die zeer positief voor ons lichaam zijn.

We gebruiken een pneumatische (opblaasbare) band om de bloedstroom te beperken. Dat klinkt heftig, maar het blijft allemaal ruim binnen de veilige grenzen. Daarvoor moeten we alleen wel een aantal dingen meten en zo komen we dan ook bij het persoonlijke/individuele gedeelte uit (“personalized”).

We meten dit met een ultrageluid apparaat waarmee we kunnen bepalen welke druk er per persoon nodig is om te gaan trainen.
Doordat er minder bloed afgevoerd kan worden vanuit de spieren die we trainen, krijgen we een soort ophoping. Het lichaam merkt dit op en gaat hier op een natuurlijke manier op reageren en dat is: De BALANS in cellen/spieren weer herstellen (homeostase).

Dat creëert de volgende effecten:
o 200-300% meer afgifte* van hormonen die spiergroei en weefselherstel stimuleren
o Verbeterd de spier activatie
o Vorming van nieuwe bloedvaten
o Vermindering van pijn
o Zeer lage belasting van gewrichten
o Verbetering van de spiervezels die voor kracht zorgen
o Verbeterd de aanmaak van eiwit (synthese) ook bij ouderen!
o Verbeterd het uithoudingsvermogen van je spieren in 1/3 van de normale tijd
*in vergelijking met normale krachttraining

Dus: Het herstel en de groei van weefsels (spieren/pezen) neemt fors toe terwijl de gewrichten niet overbelast worden!
Laag gewicht/lage weerstand training, veel resultaat! Weinig belasting van de gewrichten en minimale spierschade tijdens de training.

Dat betekend dus dat deze training voor heel veel personen geschikt is! Wanneer komt het nou echt goed van pas om op deze manier te trainen? Bijvoorbeeld bij de volgende situaties:
• Starten met sporten maar dan op een laag niveau MET resultaat
• Na een operatie om sneller spiermassa terug te krijgen (Voorste kruisband operaties, Nieuwe knie prothese, Meniscus, Enkel, Pols, Elleboog)
• Tijdens langdurige peesontstekingen meer herstel genereren
• Tijdens sportblessure (bijvoorbeeld voetbal) tussen trainingen door wel spierkracht kunnen herstellen/trainen zonder spierschade.
• Tijdens krachttraining net een stapje verder kunnen zonder gewrichten te zwaar te belasten
• Cardiotraining op laag niveau
• En nog veel meer
Kortom: heel VEEL mogelijkheden!

BELANGRIJK detail:
Blood Flow Restriction Training is géén vervanging van reguliere sport training! Het is een extra ‘tool’ om te gebruiken tijdens de opbouw van training/revalidatie. Na een aantal weken is het belangrijk om reguliere training/sport weer hervatten.
Voordat we starten met Blood Flow Restriction Training, houden we een eerst een intake. Net zoals bij elke andere training is het belangrijk om een aantal doelen te stellen en te bepalen met welke stappen we die doelen gaan bereiken.
Blood Flow Restriction Training is een ONDERDEEL van een training/revalidatie schema. Om in beeldspraak te spreken: “Een ingrediënt van een recept en géén recept op zichzelf.”

Het meten van vitale functies is standaard bij een intake voor deze training. Dus onder andere bloeddruk, rusthartslag, lengte en gewicht worden gemeten.
Vervolgens gaan we de druk bepalen die op de band komt te staan tijdens het trainingsmoment. Deze druk varieert per trainingsmoment dus deze wordt voor iedere training opnieuw bepaald.

De training voor kracht duurt tussen de 10-15 minuten. Dat geeft ruimte om ongeveer 3-4 oefeningen te doen. De training voor cardio duurt ook ongeveer 15 minuten.
• Voor de meeste oefeningen is het trainen met lichaamsgewicht voldoende
• Met gewicht trainen we op 20-25 procent van je maximum
• Met cardio trainen we ook met een lage hartslag (40% van je maximale hartslag is al voldoende)

Gerwin is opgeleid tot Personalized Blood FLow Restriction Trainer